Veel gestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden hierop. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons bellen op 0566-600293 of het contactformulier invullen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.


Vragen voor Cliënten

In veel gemeenten in Nederland heeft Alphatrots overeenkomsten gesloten voor het leveren van huishoudelijke hulp. Neem voor de zekerheid contact met ons op via deze link, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Ook zonder indicatie kunt u bij ons terecht, u kunt er dan voor kiezen om particuliere hulp af te nemen. Alle informatie m.b.t. het afnemen van particuliere hulp kunt u vinden op deze pagina.
Indien u een indicatie heeft gekregen van de gemeente voor het ontvangen van huishoudelijke hulp, dan betaalt u alleen de eigen bijdrage. De eigen bijdrage wordt vastgesteld door de gemeente en is afhankelijk van uw inkomen, de gezinssamenstelling en het aantal uren dat u hulp ontvangt. De eigen bijdrage wordt iedere 4 weken met u verrekend door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Voor vragen m.b.t. uw eigen bijdrage kunt u het beste contact opnemen met het CAK via 0800 – 1925.

Indien u particuliere hulp afneemt zijn de kosten € 16,75 per uur. Wij incasseren deze kosten iedere 4 weken van uw rekening. Dit bedrag is inclusief vervanging bij ziekte, dus wanneer uw hulp ziek is, zorgen wij voor vervanging, zonder extra kosten.

In veel gevallen kunt u heel gemakkelijk samen met uw hulp overstappen naar onze organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier en dan bespreken we samen de mogelijkheden.
Jazeker. Wij zoeken een hulp die op de door u gewenste dag(en) en tijdstip kan komen. Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer dagen u beschikbaar bent, hoe makkelijker wij een hulp kunnen vinden. Vervolgens spreekt u met uw hulp de vaste dagen en tijden af.
Indien u een indicatie heeft voor het ontvangen van huishoudelijke hulp, dan kunt u contact opnemen met de gemeente of het wijkteam voor het aanvragen van meer uren. Indien u particuliere hulp afneemt, kunt u de uren altijd verhogen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via: 0566-600293
U kunt dit het beste met uw hulp afstemmen, misschien kan hij/zij op een andere dag bij u komen? Het is wel belangrijk dat u de hulp uiterlijk 24 uur van te voren afzegt.
Wanneer uw vaste hulp ziek is, kunt u een vervangende hulp krijgen. U kunt dit aan ons doorgeven. De zieke hulp wordt in de meeste gevallen 6 weken doorbetaald en Stichting Alphatrots neemt de kosten van de vervanging voor haar rekening.
Werkt uw hulp als Alphahulp?
Dan heeft Stichting Alphatrots namens alle hulpen collectief een verzekering voor aansprakelijkheid afgesloten. U kunt hier een beroep op doen als uw eigen verzekering de schade niet dekt. Er geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis.

Werkt uw hulp als ZZP’er?
Iedere ZZP hulp heeft een eigen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering waar eventuele schade die veroorzaakt wordt tijdens zijn/haar werk verhaald kan worden.

Het is belangrijk dat u altijd aan ons doorgeeft als u gaat verhuizen.

Als u een indicatie heeft via de gemeente, dan kan een verhuizing invloed hebben op uw indicatie. U dient de WMO afdeling van de gemeente op de hoogte te stellen en ons te informeren, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening en over uw huishoudelijke hulp. Mocht u toch een klacht hebben, dan willen we u vragen om dit altijd eerst te bespreken met uw hulp of met één van onze medewerkers. Mocht u er samen niet uitkomen, dan kunt u een klacht indienen. Meer informatie over deze procedure kunt u vinden op deze pagina.

Vragen voor Hulpen

Je kunt je geheel vrijblijvend aanmelden als hulp via deze pagina.

Na je aanmelding zit je nergens aan vast, je krijgt dan van ons aanvullende informatie en kunt inloggen op je persoonlijke pagina, waarna je kunt besluiten om te reageren op adressen.

Je kunt inloggen op je “persoonlijke pagina” via de knop “Mijn alphatrots” rechtsboven in deze pagina of via deze link.
Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je deze opvragen door naar “Mijn alphatrots” te gaan en vervolgens op “Ik ben mijn wachtwoord vergeten” te klikken. Je kunt nu een nieuw wachtwoord aanmaken.
Als Alphahulp krijg je maximaal 6 weken doorbetaald bij ziekte (zonder wachtdagen). Werk je als ZZP’er, dan krijg je niet doorbetaald. Je kunt hiervoor eventueel een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten of je kunt zelf reserves opbouwen door hiervoor te sparen.
Als Alphahulp ben je in dienst bij je cliënt en als jou tijdens werktijd iets overkomt of je maakt iets kapot, dan is je cliënt zelf aansprakelijk. Wel hebben wij hebben een verzekering geregeld waar ze een beroep op kunnen doen als de schade niet door hun eigen WA verzekering wordt vergoed.

Als ZZP’er dien je zelf een “Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering” af te sluiten. We bieden hier i.s.m. ZZP Nederland een voordelige variant voor aan.

Als huishoudelijke hulp bij Alphatrots mag je alle huishoudelijke werkzaamheden doen, zolang dit in overleg met je cliënt is.
Als je werkt als alphahulp, dan ga je een overeenkomst aan met je cliënt en wij verzorgen de bemiddeling en administratieve afhandeling. Tevens zorgen wij ervoor dat je wordt doorbetaald bij ziekte en dat de wettelijke opzegtermijnen worden gehanteerd.

Werk je als ZZP’er dan ga je een overeenkomst van opdracht aan met ons en word je onder die opdracht ingezet bij cliënten. Je kunt dan ook bij andere werkgevers opdrachten aannemen, waardoor je werkveld vergroot wordt.

Nee, er is geen reiskostenvergoeding.
Je krijgt ééns in de 4 weken uitbetaald. Het uitbetalingsmoment hangt af van je gemeente en/of type opdracht. Je hoort dit bij aanvang van je opdracht.
Het is eigenlijk aan jou en je cliënt. Wat ons betreft mag je gewoon op de desbetreffende “feestdag” werken, maar wil je dit liever niet, probeer dan in overleg met je cliënt je werkdag te verzetten. Lukt het niet om de uren op een ander tijdstip in te halen? Dan krijg je deze uren niet uitbetaald.
Je bepaalt bij ons helemaal zelf hoeveel uren je wilt werken. Wil je maar 2 uren per week werken? Dan ga je bij één cliënt aan de slag. Wil je vooral invalwerk doen tijdens de vakantie periodes? Ook dat is mogelijk. We kunnen niet garanderen dat er altijd adressen beschikbaar zijn in jouw omgeving, maar over het algemeen kun je zoveel uren werken als je zelf wilt.